تاریخچه تری دی استودیو مکس

3ds Max

آتودسک امسال سالگرد سی ساله شدن این نرم‌افزار را جشن می‌گیرد. این ابزار مدل‌سازی سه بعدی، انیمیشن سازی و جلوه‌های ویژه تاکنون اشکال مختلفی را به خود گرفته است. اکنون جالب است که تاریخچه تصویری این نرم‌افزار را در سه دهه گذشته با هم مرور کنیم. البته از ابتدا تا کنون شرکای زیادی داشته است که این مقاله شامل آن‌ها و توسعه‌دهندگان نمی‌شود.

سال 1988

فیلم ساز گری یوست و تیم مهندسی او در گروه یوست یک نمونه اولیه از استودیوی سه بعدی را ساختند که این پروژه‌ی جدید به نام کد تی یو اچ دی که اول حروف نام تام هادسون بود، شکل گرفت. عکس زیر نمونه‌ای از یک اجرای مربوط به آتاری از استودیوی سه بعدی است. این عکس با ابزاری به نام سالید استیت برای ماشین‌های 8 بیت آتاری ساخته شده و به‌صورت ساده به اجرا در آمده بود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 1990

عکسی که مشاهده می‌کنید مربوط به استودیوی سه بعدی در هالووین آن سال است که توسط کمپانی اتودسک برای سیستم‌های بر مبنای دیسک (داس) منتشر گردید و این برنامه شامل چهار ابزار اولیه می‌شد که شامل: شکل‌دهنده، کش دهنده، ادیت کننده، و ادیت متریال و همچنین یک فریم اصلی بود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 1994

عکسی که مشاهده می‌کنید گروه یوست را نشان می‌دهد. از چپ به راست دان بریتان، تام هادسون، رالف برتگ، گری یوست، جک پاول، دن سیلوا. در این سال استودیوی سه بعدی آر4 نسبت‌های تصویری را ارائه می‌دهد که پیش درآمدی بر پلاگین معماری سنگین تری دی اس مکس و آغازی بر شخص ثالث شدن جامعه توسعه دهندگان این نرم افزار می شود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 1996

آتودسک نام این نرم‌افزار را به کینتیک تری دی استودیو مکس تغییر می‌دهد و ویدئوی چاچای کودک وایرال می‌شود این فایل در پاییز 1996 به‌عنوان نمونه محصول فایل منبع کاراکتر استودیو کینتیک منتشر گردید. در این سال آتودسک تری دی استودیو مکس را بر روی پلتفرم 32 بیت ویندوز با قابلیت ریل تایم انیمیشن ارائه می‌دهد. همچنین ورژن آر 1.1 آن از سیستم رندرگیری تحت شبکه پشتیبانی می‌کند که در را برای دیگر پلاگین ها باز می‌کند.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 1997

در آر2 مکس اسکریپت اولین نمایش خود را در این نرم‌افزار دارد که به کاربران اجازه می‌دهد ابزار دلخواه خود را روی تری دی استودیو مکس بسازند. آر2 یکی از عظیم‌ترین محصولات منتشرشده در تاریخ ابزارها به حساب می‌آید. فیلم گمشده در فضا اولین فیلم است که برای ساخت جلوه‌های ویژه آن از تری دی استودیو مکس آر2 استفاده شده است. تامب رایدر 2 همچنین در آن سال منتشر شد که در بخش‌هایی از آن این نرم‌افزار بکار گرفته شده بود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2001

تری دی اس مکس 4 در این به بازار می‌آید. معماری کاراکترها، رندرگیری در لحظه رندرگیری گسترده و ... از جمله قابلیت‌های اصلی این نرم‌افزار است. فیلم کوتاه پنجاه درصد خاکستری که با این نرم‌افزار ساخته شده کاندید جایزه آکادمی اسکار می‌شود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2003

پای منتال ری به میان می‌آید و جلوه‌های ویژه قوی و توسعه‌دهنده حرفه‌ای برای بازی همراه با شبیه‌سازی جریانات به این نرم‌افزار افزوده می‌شود. انیمیشن فرانسوی لس تریپلت د بلویل که قسمت‌هایی از آن با این نرم‌افزار ساخته‌شده برنده دو جایزه از آکادمی اسکار می‌شود، در حالی که فیلم مقصد نهایی 2 با انفجارهای ساختگی حاصل از این نرم‌افزار طرفداران خود را شکه می‌سازد.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2005

تری دی اس مکس 8 بیشتر روی کاراکتر سازی متمرکز می‌شود که این قابلیت را برای هنرمندان فراهم می‌سازد تا ابزارهای ریگینگ پیشرفته داشته باشند. توسعه این نسخه از نرم‌افزار شامل ابزارهای قدرتمند مو و خز، پارچه و یو وی مپینگ می‌شود. گفر بروک یک کاربر حرفه‌ای بزرگ این نرم‌افزار در این سال کاندید جایزه آکادمی اسکار برای بخش بهترین انیمشین کوتاه می‌شود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2006

بالاخره سیستم 64 بیت در نسخه تری دی اس مکس 9 ساپورت می‌شود که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا درحالی‌که کاهش حجم رندر مورد نیاز است با داده‌های بزرگ‌تری کار کنند. در این سال از این نرم‌افزار همراه با آتوکد و رؤیت برای نمایش استادیوم کابوی دالاس استفاده می‌شود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2008

در این سال آتودسک نسخه‌ ای سی که برای معماری مهندسی و ساخت‌وساز است را ارائه می‌دهد. در این ورژن شبیه‌سازی حرفه‌ای سطوح متریال ساپورت می‌شود و از ایمپورت و اکسپورت برای فرمت FBX پشتیبانی می‌کند.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2010

در ورژن 2011 این نرم‌افزار ویوپورت نیترو افزوده می‌شود. این قابلیت باعث می‌شود بتوان نتیجه‌ای نزدیک به رندر نهایی را در ویوپورت مشاهده نمود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2012

در ورژن 2011 این نرم‌افزار ویوپورت نیترو افزوده می‌شود. این قابلیت باعث می‌شود بتوان نتیجه‌ای نزدیک به رندر نهایی را در ویوپورت مشاهده نمود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2013

به دنبال درخواست‌های زیاد از هنرمندان و استودیوها امکان افزودن جمعیت نیز به این نرم‌افزار اضافه می‌گردد.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2014

اسکریپت نویسی پایتون در ورژن 2015 به این نرم‌افزار افزوده شده و با ابزار نمایش داده‌های نقطه‌ای، امکان استفاده از داده‌های عظیم فراهم می‌گردد.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2015

اپن ساب دیو، گراف مکس کریشن و امکان استفاده به صورت رفرنس برای ورژن 2016 فراهم می‌شود. از این ورژن تاکنون محصولات مدیا و مهندسی همه در قالب یک پکیج به عنوان وان مکس ارائه می‌شوند.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2017

در ورژن 2018 از این محصول امکان جمع‌آوری هوشمندانه محتویات، فضای کاری قابل سفارشی سازی به آن اضافه می‌گردد و همچنین پلاگین رندرگیری مکس تو ای به آن افزوده می‌شود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2018

از مهم‌ترین ابزارها، شبیه‌سازی مایعات با تعیین نوع انواع ویسکوزیته است که به ورژن 2019 از نرم‌افزار افزوده می‌شود.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2019

در ورژن 2020 از این نرم‌افزار باگ‌های مدل‌سازی برطرف شده و پیش نمایش تکسچرها بهبود داده می‌شود. ثبات و کار کردن بهتر با مدل‌های کد از دیگر ویژگی‌های این ورژن است.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس

سال 2020

در ورژن 2021 از نرم‌افزار تری دی اس مکس شرکت آتودسک ابزار جدیدی را برای نصب و بیک تکسچر اضافه می‌کند. قابلیت واردکردن مدل از نرم‌افزار اسکچ آپ به‌صورت مستقیم را افزوده و همچنین استفاده از پایتون 3 را فراهم کرده است.

آخرین ورژن که تاکنون از این نرم‌افزار منتشر گردیده 2021.1 می‌باشد.

واقعیت مجازی آرورا-تری دی استودیو مکس